23 Ara 2009

Yaşasın Özgür Yazılım!




Linux işletim sistemi Dünya’da özgür yazılımın simgesi olduğundan beri, bu yazılımın çevresini donatacak ek “açık” yazılımların gelişmesine ve yaygınlaşmasına da ciddi önayak oldu. Bu konu çoktan bir avuç yazılımcının cevval çalışmasını aşmış, Dünya’ya mâl olmuş ve bir çok yerde uygulamaya geçmiştir. Birçok ülke özellikle kamu kurumlarında Microsoft’a ödenen lisans paralarından kurtulmak için Linux ve OpenOffice çözümlerini kullanmaya başladı. Ülkemizde Pardus olarak adlandırılan ulusal işletim sistemimiz de vardır ve kullanılmaktadır. Her yeni bilgisayar alan bilir, içinde MS Windows işletim sistemi de beraberinde yüklü olarak gelir. Bunun lisans parası da aslında bilgisayara ödediğiniz paranın içindedir. Ama her bilgisayarcının da bildiği üzere, hiç bir bilgisayar işletim sistemi olmadan iş görmez ama MS Windows’da tek ve yegâne işletim sistemi değildir!

Bu gerçekten yola çıkarak Pardus Kullanıcı Derneği Başkanı ve aynı zamanda Linux Kullanıcıları Derneği üyesi Av. Nihad Karslı’nın Kasım 2008′de satın aldığı bilgisayar ile birlikte MS Windows’u istememesi nedeniyle açtığı dava 14 Aralık 2009 saat 10.25′te sonuçlandı. Ankara 1.Tüketici Mahkemesi’nin verdiği karara göre MS Windows’un ederi olan 140 TL faizi ile birlikte kullanıcıya iade edilecek.

Karslı, davayı "işletim sisteminin bilgisayarın ayrılmaz bir parçası olmadığı ve tüketicinin tercih etme hakkı olduğu" üzerinden yürütmüş ve "dayatılarak satılan işletim sisteminin ederinin iadesi"ni istemişti. Özellikle linux gibi özgür yazılıma dayanan işletim sistemlerini kullananlar için, bilgisayarlara yüklü olarak gelen Windows için boş yere para ödeniyor ve mağduriyetlere yol açıyordu. Kararın uygulanması durumunda bilgisayar fiyatlarında 100-200 TL arası düşüşler görülebilecek.

Microsoft, Windows işletim sistemleri için hazırladığı Son Kullanıcı Lisans Sözleşmesi'nde, "kullanıcıların sistemi kullanarak sözleşme şartlarını kabul etmiş sayılacağını, eğer şartları kabul etmiyorlarsa sistemi kullanmayarak üreticiden ürün parasını geri isteyebileceği"ne yer veriyor. Pratik kullanımda ise donanım satıcıları böyle bir şey talep eden tüketicilerden, donanım ve işletim sistemi beraber tüm ürünü geri iade etmelerini isteyerek bu şartı geçersiz hale getirebiliyorlardı. Microsoft'un daha önce çeşitli davalara sözkonusu olan, kendi işletim sistemini yüklemeyen donanım üreticilerine, sistem lisans maliyetini arttırma yönünde yaptığı baskılar da lisans sözleşmesinde bahsedilen hakkın fiilen kullanılmasını engelliyordu.

Linux Kullanıcıları Derneği, davanın kazanılması üzerine yaptığı basın açıklamasında kullanıcıları, "satıcı firmanın zorluk çıkarması durumunda, mahkemenin verdiği örnek karar ile tüketici heyetine başvurarak, masrafsız bir şekilde istemediği işletim sistemini iade ederek ederini geri alabileceği" konusunda bilgilendirdi. Dernek basın açıklamasında davanın sonucuyla beraber beklentilerini " özgürlüğünü kullanan bilinçli bilgisayar kullanıcılarının oluşması, ülkemizde uluslararası firmaların kendi ülke hukuklarına göre hazırladığı son kullanıcı sözleşmelerinin değil, Türkiye Cumhuriyeti yasalarının geçerli olduğunun bilinmesi" olarak belirtti.

Özetle, “Tüketiciler Bilgisayar Alırken İstediği İşletim Sistemini Almakta Özgürdür.” ve“MS Windows için Para Ödemek Zorunda Değildir!”

23 Aralık 2009 - Birgun

Hiç yorum yok: